nedeľa 23. marca 2014

HOBIT (KNIŽNÁ VERZIA) - KRÁTKA RECENZIA POHĽADOM CHLAPCA

Hobit nie je fenomén len vo filmovej verzii. Aj keď je pravda, že takú obrovskú slávu, akú má dnes by bez Petra Jacksona – režiséra všetkých troch Hobitov, nežala. Sám J.R.R. Tolkien, keď v roku 1937 vydal prvú originálnu verziu nemohol ani v najkrajších snoch tušiť, že len akési „intro“, alebo predloha k ešte úspešnejšiemu Pánovi prsteňov bude v desiatke najpredávanejších a najobľúbenejších románov 20. Storočia. Ako je možné, že zožal tak obrovský úspech u všetkých generácií, rás a pohlaví? Základom bol stopercentne do najmenších detailov premyslený fiktívny svet. Je samozrejmé, že si ho ľudia obľúbili, keďže v tom svojom majú dosť problémov. A tak môžu kedykoľvek ujsť do toho fiktívneho a dosýta sa tam odreagovať. Tolkien musel byť obrovský pedant, keď dokonale vo svojej knihe vyprofiloval každú z postáv odhliadnuc od toho, či nejakým spôsobom menili dej, alebo nie. Keď som čítal Hobita (ako aj iné knihy od Tolkiena) tak som si príbeh dokonale v hlave predstavoval, čo nebolo zásluhou mojej fantázie, ale perfekcionistického a skvelého štýlu písania. Zdrobneniny, ktorých by sme v knihe našli hojne ľudí presviedčajú, že kniha je pre deti a naopak boje, smrť, teror a vraždy sú určené hlavne pre staršie publikum čo svedčí o flexibilite autora a o jeho prispôsobení sa všetkým vekovým kategóriám. Spomínané zdrobneniny a naťahovačky ma ale reálne niekedy v prvej tretiny knihy začali nudiť natoľko, že som so sebou musel tvrdo bojovať, aby som Hobita dočítal. Stalo sa, a osobne som veľmi rád, že som podnikol k tomuto kroku. Samozrejme, celá kniha je svojím spôsobom zdĺhavá a „naťahovaná“. Myslím si, že napriek tomuto výrazne negatívnemu faktoru (nudy) prevažujú veľmi kvalitné a vydarené pasáže knihy, vďaka ktorým patrí medzi moje obľúbené. To, či ju budete čítať so znudeným výrazom, alebo s radosťou závisí iba od vás a vašej radosti z čítania, možno trpezlivosti. Nech už to je, ale akokoľvek kniha „Hobbit : Cesta tam a späť“ patrí k najúspešnejším a najobľúbenejším knihám na svete.

Copyright © 2014. Tomáš Čorej and MT Production. Všetky práva vyhradené.